De eerste dagen vrijwilligerswerk! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dovebonenopreis - WaarBenJij.nu De eerste dagen vrijwilligerswerk! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dovebonenopreis - WaarBenJij.nu

De eerste dagen vrijwilligerswerk!

Door: Dove boontjes; Roos

01 Augustus 2007 | Suriname, Paramaribo

Hoiiiii iedereen!

Hier een 2e bericht uit het zonnige Paramaribo, dit keer getypt door Boontje Roos!

Afgelopen maandag zijn we begonnen met het vrijwilligerswerk, dat is nou waarvoor we hierheen zijn gekomen! Ik zat in de groep dat deze week bij Unu Pikin werkt, een schoolmeubilair project in Paramaribo. Maandag zijn we, brendan, pien, jansje, jo ann, tolk edmee en ik erheen gegaan met rico en martine, de 2 begeleiders, om kennis te maken enzo. We hebben toen ook onnze meegebrachte houtlijm (14 flessen ofzoiets) en oordoppen gegeven aan de mensen daar, ze waren er heeeel blij mee! Houtlijm is namelijk peperduur in Suriname.
Rondleiding gehad door het gebouw, het is best simpel. Gewoon een stenen zaaltje met golfplaten dak, en paar tafels om op te werken. Ze hebben wel een eh hoe noem je dat, een elektrische zaag, maar de 'elektrische' boor is gewoon vast gemaakt en zo gebruiken ze het. Er werken een aantal jongens, een paar lopen daar stage. Daar worden er schoolmeubels opgeknapt, die worden dus helemaal versleten gebracht en dan worden de tafels en stoelen geschuurd, grondverf/ijzermenie erop, en dan drogen en dan weer schuren en dan de verflaag erop. Het is een heel proces, en ieder persoon heeft zn eigen taak, als een soort lopende band. Maar het werk was lekker ontspannend! Lekker simpel met je kwastje heen en weer verven of lekker schuren. De jongens daar zijn behulpzaam maar ook wel beetje verlegen, hun verstandelijke niveau om het maar zo te zegegn, is niet helemaal op hetzelfde niveau. Eentje wist ook niet eens waar Nederland lag en die was toch wel al 20 jaar oud.. Ik vond het persoonlijk vooral wel leuk om ok met horende ' locals' te praten, hun dingen of leven mee te krijgen. Eentje vertelde me ook dat hij nog nooit van Kajana of Awarradam had gehoord (waar we in de 3e week naartoe gaan in het binnenland) en dat is toch een bekende, toeristische plaats. Hij vertelde ook dat bijna geen enkele surinamer ooit naar het binnenland gaat, omdat het veeeeeel te duur voor ze is, ze kunnen het nooit betalen. Toen voelde ik me wel schuldig dat wij, met zn 14 nederlanders WEL naar het binnenland gaan, het is immers HUN land... :S
Het werk; inmiddels hebben we al heel wat stoelframes geschuurd en geverfd! Ook schuren en verven we de zitblad en de rugblad van de stoelen en tafelbladen. Het leuke aan dit project is dat het heel concreet is, je ziet meteen wat je maakt. Je maakt gewoon een stoel en daar kun je op zitten, klaar! De schoolkinderen hebben ze nodig dus het is nuttig werk. UnuPikin maakt ook speeltoestellen bv schommel of een speelhuis, enz. Een goede werkplaats dus!

Okee mijn tijd is weer bijna om, ik hoop dat ik een beetje duidelijk beeld heb kunnen geven over de laatste dagen, er zijn ook zooooo veeeeel nieuwe indrukken, het leven en alles is hier echt heel anders!

De volgende persoon verteld wel meer! :)

Brasssaaa!! Roos

• 01 Augustus 2007 - 21:54

Nijntje:

Helder uitgelegd!! ben benieuwd hoe het is op andere 'werk'plaats.

xx

• 02 Augustus 2007 - 08:02

Tante Irma/reisburo:

Hey Folks!
    Dit vind ik GEWELDIG !!! Blij dat ik kan volgen waar jullie zijn en wat jullie UITSPOKEN !!! Ik zal de site doorsturen aan de sponsors die jullie hier gehad hebben met de verkoop van eten & hapjes! Fijn dat jullie goed werk verrichten en dat zal zeker een voldoening zijn en een prettig gevoel geven MET daarnaast oook het vakantie-gevoel !! Ik zou zeggen GENIET maar volop van het mooie land met zijn vriendelijke mensen voordat je weer in dit stressland terug bent...Geniet niet alleen van alle overheerlijke verschillende maaltijden van de verschillende culturen in Suriname maar vooral ook van de duizend-en-een fruitsoorten, want als je eenmaal terug bent zal je het allergrootste deel hier niet vinden! Eigenlijk wel jammer dat jullie 18 augustus al weer terug moeten, maarrrr.....we doen 't opnieuw....????!! over 2 jaartjes ???!!! RIC & MARTINE goed houden !! Heel veel lieve groetjes uit JULLIE Kikkerland die maar niet warm wil worden....BAH !

• 02 Augustus 2007 - 09:05

Ans:

hallo allemaal,
    Het is prachtig om de verhalen te lezen en jullie belevenissen te volgen, we wensen jullie veel succes.

De Kappertjes uit Raalte

• 03 Augustus 2007 - 06:54

René:

Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal doen in Suriname, het is net alsof je er een beetje bij bent!

Net voor jullie komst is er een andere groep Nederlandse jongeren actief geweest met het helpen opknappen van schoolmeubilair in de werkplaats van Unu Pikin.

Wat zij daar allemaal nog meer hebben gedaan (complete bibliotheek gemaakt, tocht naar het binnenland) is in tekst en foto's te zien via de website van Unu Pikin (www.stichtingunupikin.nl).

Ik wens jullie een heel plezierige tijd toe in Suriname, dat er maar veel mooie herinneringen gemaakt gaan worden!

René
    webmaster Unu Pikin

• 03 Augustus 2007 - 18:27

Marina Botland:

Hallo actieve bonen. Ben heel erg trots op jullie project in Su. hopelijk slaat jullie motivatie en enthousiasme over op anderen. Heel veel plezier! Ik mis nog de foto's! waar blijven ze?
    Suc6 met jullie project.Bosi's en brasa's voor iedereen!

• 04 Augustus 2007 - 08:23

Ma Marjan:

nog ff kleine reactie... leuk concreet verhaal: zie jullie al verven daar...
    Geniet lekker en maak er maar wat moois van! ben trots op jullie!heel veel liefs en knufs!